Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχει στρέψει την προσοχή της στα εισοδήματα των influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, διεξάγοντας καθημερινούς ελέγχους στους λογαριασμούς τους, με στόχο να εντοπίσει πιθανές περιπτώσεις αδήλωτης εμπορικής δραστηριότητας.
Θανάσης Κουκάκης
Οι ελεγκτές αναζητούν στοιχεία που να συνδέουν τις αναρτήσεις των influencers με πληρωμένες συνεργασίες, διαφημίσεις προϊόντων ή υπηρεσιών, και ελέγχουν αν τα έσοδα αυτά καταλήγουν στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς και εάν περιλαμβάνονται στις ετήσιες φορολογικές δηλώσεις.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στα εισοδήματα που αποκτούνται μέσω social media, καθώς πολλοί influencers φέρονται να πραγματοποιούν συναλλαγές που δεν δηλώνονται στις αρμόδιες φορολογικές αρχές. Για να εντοπιστούν αυτές οι αδήλωτες συναλλαγές, η ΑΑΔΕ έχει επιστρατεύσει προηγμένη τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης (AI). Μέσω ειδικών αλγορίθμων, το σύστημα μπορεί να εντοπίζει περιπτώσεις όπου οι συναλλαγές και τα έσοδα αποκρύπτονται, ενώ παράλληλα συγκρίνει τις τραπεζικές καταθέσεις και τα περιουσιακά στοιχεία με τα δηλωμένα εισοδήματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, εκατοντάδες Έλληνες influencers βρίσκονται ήδη υπό εξέταση, καθώς εφαρμόζονται ειδικά κριτήρια ανάλυσης κινδύνου για την επιλογή των υπόπτων περιπτώσεων.
Η ΑΑΔΕ εξετάζει αν οι πληρωμές που λαμβάνουν οι influencers από χορηγούς και διαφημιστικές συνεργασίες εμφανίζονται στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς και αν δηλώνονται στις φορολογικές τους δηλώσεις. Σε περιπτώσεις που οι influencers λαμβάνουν χρήματα απευθείας από εταιρείες για την προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών, οι φορολογικές αρχές εξετάζουν αν αυτά τα ποσά καταγράφονται ως εισόδημα.